- Hamisítás Elleni Nemzeti Testület - https://www.hamisitasellen.hu -

Óriási károkat okoz a hamisítás a nemzetgazdaságnak is

Karácsony előtt az emberek meglehetősen sokat vásárolnak, megtelnek a különböző boltok mindenféle cikkekkel, illetve a kereslet is igen nagy. Viszont ha bemegyünk egy ilyen üzletbe, akkor lehet látni azt, hogy lényegében mindennek van manapság másolata, hamisítványa. Tehát lényegében a vécékefétől a parókáig mindent hamisítanak. Mire kell odafigyelni, hogy nehogy becsapva érezzék a vásárlók magukat?

Valóban igaza van. Azt tudjuk elmondani, hogy amit nem érdemes hamisítani, azt nem is hamisítanak. Amit nem érdemes gyártani, azt nem is hamisítanak igazából. Azt tudom elmondani a karácsonnyal kapcsolatban, nyilván megnövekszik a vásárlókedv, ugyanakkor arányaiban nem több ilyenkor a hamis termék. Szomorú, vagy jó hír, hogy körülbelül az áruk egyötöde ilyenkor hamisnak tekinthető, hamis. És ezeket sajnos az egyszerű vásárló, ezt nem lekicsinylően mondom, megvásárolja. Örülünk a jó vételnek, örülünk annak, hogyha olcsón hozzájuthatunk egy-egy árucikkhez. Ugyanakkor gyanút kell, hogy ébresszen bennünk, hogyha olyan áron jutunk bizonyos termékekhez, ami nem reális, vagy olyan helyen vásárolunk, ahol azt a bizonyos terméket igazából nem szerezhetjük be. Tehát igazából azt tudom javasolni, hogy olyan cikkeket, amikről tudjuk, hogy nagyon sokat fektetett bele a gyártó, a forgalmazója, olyan márkajellel látta el, ami arra a termékre jellemző, akkor azt igyekezzünk márkaboltokban megvásárolni, és mindig figyeljünk arra, hogy milyen minőségű terméket fogunk a kezünkbe. Az egyszerűbb hamisítványoknál észre lehet venni, akár egy varrásnál, akár egy rosszul elhelyezett rossz minőségű márkajelzésnél, hogy nem eredeti termékkel állunk szembe, és ilyenkor nagyon óvatosnak kell lennünk. Hogyha például hamis ruhát vásárolunk, akkor nyilván előbb tönkremegy, nyilván rosszabb a minősége, de élelmiszerek és egyéb esetében pedig nagyon jelentős károkat okozhat az egészségben is. Éppen most olvastam például olívaolajjal kapcsolatban, de hát nagyon durva dolgokkal, fékolajjal hígítják fel. Mondanom sem kell, hogy ez milyen károkat tud okozni.

Kibontottuk az ajándékot, megnéztük, hogy mit kaptunk és azt vettük észre, hogy ez hamis. Mi ilyenkor a teendő?

Azt tudom ilyenkor javasolni, hogy elsősorban a NAV-ot kell ilyenkor megkeresni, mivel ők a hatóság, aki ezzel foglalkozik. Mi egy testületként működünk, mi igyekszünk koordinálni az ezzel foglalkozó hatóságok tevékenységét, de igazából ilyen jellegű hatáskörünk nincs. Tehát azt tudom javasolni, hogy a fogyasztóvédelemhez, illetve a NAV-hoz lehet fordulni ilyen panasszal, illetve Magyarországon egyre több márkavédelmi képviselővel találkozhatunk, egyre többen bíznak meg szakembert arra, hogy figyelje a piacot, és amennyiben ilyen hamis terméket, hamisítványt észlelnek, vagy ilyen jelzés érkezik hozzájuk, akkor járjon ennek utána, illetve akadályozzák meg, hogy ezeket a termékeket forgalmazzák a továbbiakban.

Abban az esetben mi a teendő, ha mondjuk visszavisszük a boltba ezt a hamis terméket és az eladó is azt veszi észre, hogy ez tényleg hamisított, és a beszerzésnek egy másik foka lehet az, ahol a hiba történt. Akkor mit lehet tenni?

Ilyenkor nagyon rossz hírem van, hiszen a hamisítványoknak az a lényege, hogy nem áll mögötte az a fajta minőségbiztosítás, amit egy eredeti termékkel kapcsolatban megvásárolunk, idézőjelben. Tehát nincs garancia sem. Sajnos ebben az esetben, az előző mondatomhoz, gondolatsorhoz tudok visszatérni, a NAV-hoz, illetve a fogyasztóvédelemhez érdemes fordulni, hiszen a hamis termékek esetében nem az eredeti forgalmazótól vásároljuk meg, aki biztosítja a garanciát, hanem valaki olyantól, aki igazából gyakorlatilag utolérhetetlen. Különösen igaz ez az internetre.

Erről is fontos, hogy beszéljünk, ugyanis ennek most nagyon nagy divatja van. Nem kell ugye sorban állni a különböző üzletekben, ahol hatalmas a tömeg. Ezt ki lehet kerülni, illetve olcsóbban is hozzá lehet jutni az interneten különböző tárgyakhoz, ha csak például a könyveket nézzük. Mire kell elsősorban felhívni a vásárlók figyelmét az ilyen jellegű vásárlások esetében?

Ismét azt tudom elmondani, hogy egy internetes vásárlásnál nem lehet visszakövetni az eladót. Tehát nem kapjuk meg azt a garanciát, amit az eredeti termék forgalmazója nyújt nekünk. Különösen ki kell emelnem a hamis gyógyszerek esetében a veszélyeket. Nagyon elterjedt az, hogy hamis gyógyszereket vásárolunk inerneten. Kellemetlen orvoshoz fordulni, kellemetlen bevallani, hogy valami problémánk van, ezért sajnos nagyon elterjedt az, hogy interneten rendelünk meg különböző gyógyszereket. Ez nagy valószínűséggel általában hamis. Itt ugyanaz a probléma, tényleg többször szeretném azt elmondani, és hangsúlyozni, hogy nincs garancia, nem tudunk kihez fordulni egy hamis termék esetében. És olyan maradandó károsodásokat okoz, amiket jó szóval élve a gyógyszerekkel kapcsolatban, nem tudunk orvosolni.

Hogy védekezhetnek akkor mégis a vásárlók? Érdemes akkor utánanézni ezeknek a termékeknek, beírni másik keresőbe, hogy ez az oldal ez hiteles, nem hiteles, vásárlói tapasztalatokat kommentekben elolvasni? Milyen ilyen praktikák vannak, hogy ne csapják be az embereket?

Én elsősorban azt tudom javasolni, hogy egy adott gyártónak a honlapját érdemes felkeresni. Ott érdemes végignézni azt, hogy azt a terméket egyáltalán gyártja, forgalmazza az a gyártó, mert mi úgy gondoltuk, hogy tőle szereztünk be. Tehát ezt mindenképpen javasolom. Amit már az elején elmondtam, a beszélgetésünknek. Tehát mindenképpen érdemes a minőségét megvizsgálni, érdemes megvizsgálni azt, hogy hol vettük azt a terméket. Nyilván egy márkaboltban sokkal kisebb a valószínűség, hogy hamis terméket vásárolunk, minthogyha az utcán szólítanak le bennünket egy tízezer forintos, nem mondom ki, milyen telefonnal, nyilván ez nem a reklám helye, de bizonyára többeknek ismerős ez a helyzet.