Iparági becslések szerint éves szinten tíz autóból hat kétes eredetű kenőanyagot használ, továbbá nem megfelelő minőségű fékfolyadékkal, illetve váltóolajjal rendelkezik. A jelenség nem csak súlyos baleseti kockázatokat rejt magában, de a tulajdonosokat, gyártókat és az államot is rendkívül érzékenyen érinti gazdasági szempontból.

„A nem megfelelő minőségű folyadékok kritikus műszaki problémákat okozhatnak a gépkocsiban. Ez a motorolaj esetén akár a motor beállásával, a katalizátor eltömődésével, míg a fékfolyadék esetén a fékhatás megszűnésével járhat, amivel nemcsak több százezer forintos károkat kockáztat a gépjármű-tulajdonos, hanem súlyosan veszélyezteti saját, utasai és a többi közlekedő biztonságát” – hívta fel a jelenségre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke.

Hozzátette: a gyártói előírásoknak megfelelő kenőanyag-fejlesztés a kenőanyaggyártók és az autógyártók több éves közös kutatómunkájának eredménye. A gépjármű-tulajdonosok felelőssége, hogy mindig ellenőrzött forrásból, számla ellenében szerezzék be a kenőanyagokat, illetve elkérjék a gyártói igazolásokat.

A tulajdonos két módon győződhet meg a megfelelő minőségű kenőanyagról: egyrészt, ha hivatalos viszonteladótól szerzi be a terméket; valamint, ha a kenőanyag flakonjának kupakján sértetlenül megtalálható a hologrammal ellátott speciális zárjegy – utóbbira nem minden termék esetén van lehetőség.

„A hamis vagy éppen kétes eredetű kenőanyagok, folyadékok és egyéb autóalkatrészek minőségi hiányosságok miatt súlyos biztonsági és anyagi károkat okoznak nemcsak a fogyasztóknak, de a gyártóknak és az államnak egyaránt. A kérdésben a legfontosabb célkitűzésünk, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítsünk egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztulását” – jelentette ki Németh Mónika, a HENT titkára.