- Hamisítás Elleni Nemzeti Testület - https://www.hamisitasellen.hu -

Hogyan lehet megvédeni a kis- és közepes vállalkozásokat?

Amikor meghallja az ember azt a szót, hogy hamis termék, akkor mondjuk arra gondol, az jut eszébe, hogy vesz egy nem eredeti, valamilyen sportmelegítőt, vagy egy nem eredeti ruhamárkájú akármit, de ugye nemcsak ilyenek vannak, tehát nagyon sokrétű a hamisítás.

– Igen, azt tudom rá mondani, hogy gyakorlatilag mindent hamisítanak már. Hozzá tudom tenni még azt is, hogy beszélhetünk úgynevezett hamisításevolúcióról, tehát régebben, talán még ön is emlékszik rá, vettünk egy pólót, és arról lehetett látni, hogy hamis termék. Tehát mind a minősége, mind a megtévesztő jelzés, amit egy adott bevezetett márka jeleként tettek rá a pólóra, azonnal szembetűnő volt, hogy mind az ára miatt, mind a minősége miatt nem lehetett eredeti. Most már ott tart ez a hamisításipar, nevezhetjük így, hogy olyan jó minőségű termékeket gyártanak, hogy maguk a gyártók is időnként kénytelenek bevizsgálni az adott terméket, hogy meg tudják különböztetni az eredetit a hamistól.

– Nem szeretnék riogatni, de tényleg azt szeretném ezzel mondani, hogy nagyon óvatosnak kell lennünk, mert ha valaki vesz egy hamis pólót, akkor az elszakad, rossz minőségű, nem okoz önmagának, magának egy akkora kárt, mint például egy hamis cipővel, amit több esetben például tapétaragasztóval raktak össze, és ha azt a szervezet magába szívja, akkor előfordulhat, hogy évekkel később májrák vagy hasonló kellemetlen következmény lép fel.

És akkor ugye nem beszéltünk még a hamisított gyógyszerekről, ugye itt a hamisított mosószerekről, a hamisított parfümökről, amelyek ugye tényleg tartalmazhatnak olyan anyagot, ami bekerül a szervezetbe, és az egészségünkre, sőt, mi több, talán az életünket is veszélyezteti.

– Így van. Így van. Mondhatnám, hogy nem szeretnék riogatni, de sajnos kénytelen vagyok, mert hogy sokan jóhiszeműen interneten például gyógyszert rendelnek arra gondolván, hogy nem mennek el gyógyszertárba, vagy nem mennek el orvoshoz, mert attól tartanak, hogy nem kapnak megfelelő gyógyszert, vagy attól tartanak, hogy szégyenletes az ő betegségük, és ezért próbálják egyszerűbb úton megoldani a problémájukat. Berendelnek ismeretlen cégektől, ismeretlen helyről gyógyszereket, és annak, sajnos annak olyan következményei lehetnek, amik akár végzetesek is lehetnek.

Ugye itt elsősorban, hogy ezt megelőzzük, itt a vásárlói tudatosság az, ami a legfontosabb?

– Így van. Ezért is szeretnénk most ezen a mai napon a szellemi tulajdon világnapján felhívni arra a figyelmet, hogy mekkora felelőssége van az egyéni fogyasztónak, és hát ez is egy döntés kérdése. Eldöntheti bárki, hogy vásárol hamis terméket, ami sajnos általában olcsóbb, mint az eredeti, de azt is eldöntheti, hogy eredeti terméket vásárol, és ezzel a gazdasági következményeit is megelőzhetjük annak, hogy ha valaki hamis terméket vásárol, és ezzel olyan károkat okoz, amit a sajtóközleményünkben is közzétettünk. Ehhez még hozzá szeretném tenni, hogy például az európai gazdaság 40%-át a szellemi tulajdoni iparágak adják, ami egyébként összegszerűen 4700 milliárd eurót jelent.

Ugye itt a fogyasztóknak mit tud tanácsolni, hogy mikor gyanakodjanak arra, hogy esetleg nem eredeti terméket vásárolnak? Hiszen ugye mondta, hogy a minőség, az sokszor már annyira jó, hogy az eredeti termék gyártójának is feladja a leckét, nemhogy egy laikus fogyasztónak.

– Én már alapvetően, tehát már a munkámnál fogva nagyon gyanakvó vagyok, de ezt tudom a vásárlóknak is ajánlani. Tehát például el tudom azt mondani, hogy legyünk akkor gyanakvóak, hogy ha egy ismert, ön is ugye sportszermárkákra hivatkozott, hogy ha például parfümöt ajánl, amikor tudjuk, hogy az a sportszergyártó nem gyárt parfümöket, tehát mindig vizsgáljuk meg, hogy például az adott gyártó egy olyan terméket gyárt-e, ne sózzanak ránk olyan, amit például az a gyártó nem gyárt, tehát valószínűleg tényleg egy hamis termékről van szó. Gyanakodjunk akkor is, hogy ha az adott gyártó honlapján nem található meg az a termék, gyanakodjunk akkor is, hogy ha nagyon olcsó az az áru, amit megvennénk, vagy szemmel láthatóan nagyon rossz a minősége.

Már egy kicsit érintettük itt a gazdasági következményeit a hamisításnak. Itt, Magyarországon ez mekkora károkat okoz?

– Ez éves szinten 230 milliárd forintot jelent, ami munkahelyekre lefordítva évente 11 ezer munkahelyet is magában foglal. Tehát hogy ha hamis terméket veszünk, beszéltünk előbb a közvetlen hatásról, amit az egyes fogyasztókra gyakorol egy-egy hamis termék, de beszélhetünk és beszélnünk is kell a gazdasági hatásokról, ami munkahelyek megszűnését eredményezi, illetve egy hamis termék gyártója nem fizeti be azokat a járulékokat, azokat az adókat, amit egyébként egy eredeti termék gyártója befizet, és nem végzi el azokat a minőségvizsgálatokat, amit egyébként az eredeti termék gyártójának kötelező.

Ugye itt leginkább a kisebb cégek, de nyilván a nagyoknak is okoz károkat, de ugye a kisebb cégnek tulajdonképpen a létét is veszélyezteti?

– Így van, így van. Ezért cégeknek is azt tudjuk tanácsolni, hogy legyenek nagyon körültekintőek. Azt tudom tanácsolni, hogy építsék fel a saját IP, szellemi tulajdoni stratégiájukat, figyeljenek nagyon oda, hogy ha bevezetnek egy védjegyet például, hiszen egy adott terméket mindig érdemes egy védjeggyel megjelölni, és azzal a piacra dobni, figyeljenek arra, hogy az megfelelőképpen le legyen védetve, hogy ne tudják ezt úgymond bitorolni, ez a szakszó erre, tehát ne tudják ellopni az ő szellemi termékét.

Mit tehet egy cég, hogy ha felfedezi, hogy hamisítják a termékét?

– Több út és lehetőség rá, tehát fordulhat hozzánk is, mi nem vagyunk hatóság, de nagyon szívesen adunk tanácsot. A hamisítással egyébként elsősorban a NAV foglalkozik, szerencsére számos nagyon sikeres rajtaütésről hallhatunk, emellett vannak úgynevezett márkavédelmi ügynökök Magyarországon, akik az egyes márkáknak az oltalmát, védelmét látják el, tehát hogy ha ilyen eset történik, akkor tudunk hozzájuk is fordulni, vagy közvetlenül magához az adott céghez.